10.12.2025

Harvinainen turvallisuusluokitus Kauppakeskus Myllylle – saman saavuttanut vain viisi muuta kaupallista kiinteistöä maailmassa

Kauppakeskus Mylly on saavuttanut kansainvälisen SHORE-turvallisuussertifikaatin Platinum-tason. Se edellyttää erittäin kehittynyttä riskinhallintaa, turvallisuusjärjestelmien toimintaa ja kokonaisuutena huippuluokan turvallisuuskäytänteitä.

– Platinum-tason saavuttaminen on vaatinut valtavasti työtä ja pientenkin turvallisuuteen liittyvien yksityiskohtien läpikäymistä todella tarkasti. SHORE-sertifikaatti on meillä työkalu jatkuvaan parantamiseen. Haluamme löytää kaikilla osa-alueilla niitä oleellisia asioita, jotka auttavat meitä kehittämään asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuutta, kertoo Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula

Hantula uskoo, että turvallisuus koetaan entistä tärkeämmäksi, koska yleinen epävarmuus on lisääntynyt ja turvallisuuden tunne on heikentynyt. 

– Sertifiointiprosessi luo hyvät kansainväliset raamit jatkuvalle kehittämiselle. Se kirittää ja sparraa meitä koko ajan parempaan suoritukseen. Saamme prosessin ja laajan kansainvälisen yhteistyön ansiosta paljon tietoa tilanteista Suomen ulkopuolella. Näin osaamme ajoissa varautua mahdollisesti Suomeenkin rantautuviin turvallisuuteen liittyviin uhkakuviin. 

 

Lähes tuhat myllyläistä osallistuu turvallisuustilaisuuksiin vuosittain 

Myllyssä järjestettäviin turvallisuusharjoituksiin, -koulutuksiin ja -infotilaisuuksiin osallistuu vuosittain noin 800–900 liikkeiden työntekijää. Alkusammutus- ja hätäensiapukoulutukset sekä evakuointi- ja uhkatilanneharjoitukset pidetään kerran vuodessa, ja vähintään yksi henkilökuntaan kuuluva on mukana jokaisesta liikkeestä. Kaikki työntekijät suorittavat sähköisen turvallisuuskoulutuksen ennen töiden aloittamista ja kulkutunnisteiden saamista.

– Kaikki turvallisuuteen liittyvät toiminnat tähtäävät siihen, että asiointi ja työskentely Myllyssä on mahdollisimman turvallista. Kokonaisturvallisuuteen ja työhyvinvointiin kuuluu myös se, että poikkeustilanteissa henkilöstö tietää, miten toimia. Henkilöstö osallistuu harjoituksiin ja infotilaisuuksiin aktiivisesti, ja paikat täyttyvät nopeasti, kertoo Myllyn turvallisuus- ja laatupäällikkö Toni Hentula. 

Turvallisuuteen liittyvät asiat ovat vahvasti esillä myös Myllyn omassa koulutusohjelmassa, Mylly Akatemiassa.  

– Olemme Myllyn strategian ja brändin mukaisesti valinneet hyvin avoimen linjan turvallisuusasioiden viestinnässä. Harjoitukset ja koulutukset eivät rajoitu vain pakollisiin toimenpiteisiin, vaan teemme valtavasti enemmän. Olemme pioneereja monessa toimenpiteessä. 

Vastuut turvallisuusasioissa kauppakeskuksen ja vuokralaisten välillä ovat selkeät.

– Mylly vastaa kauppakeskuksen yleisestä turvallisuudesta ja Myllyssä työskentelevien koulutuksista, harjoituksista ja viestinnästä turvallisuusasioissa. Liikkeet vastaavat oman toimintansa ja palvelujensa turvallisuudesta.

 

”Kiva tulla duuniin, kun työskentely-ympäristö on turvallinen!”

Turvallinen työympäristö on edellytys Myllyssä työskentelevien hyvinvoinnille. Se varmistaa myös sen, että Myllyn liikkeet pystyvät helposti rekrytoimaan työntekijöitä. 

– Tässä olemme onnistuneet hyvin, ja vuosittain tehtävän vuokralaiskyselyn mukaan Myllyyn halutaan tulla töihin. Erityisesti työntekijät kiittelevät avointa turvallisuuteen liittyvää viestintää sekä kattavia turvallisuuskoulutuksia ja harjoituksia, kertoo Mari Hantula. 

Kauppakeskusten vuokralaistyytyväisyyttä mitataan vuosittaisella kyselytutkimuksella, jonka toteuttaa puolueeton ja riippumaton tutkimuslaitos KTI Kiinteistötieto Oy. Tänä vuonna tutkimuksessa oli mukana 28 kauppakeskusta. Myllyn vuokralaisten suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku on noussut viime vuoden 82:sta 89:ään, kun tutkimuksessa olleiden kauppakeskusten keskiarvo on 55. 

Myllyssä työskentelevä Halosen myymälänjohtaja Tiina Lindström kiittelee kauppakeskuksen aktiivisuutta turvallisuusasioissa. 

– Kauppakeskus luo yhteisölle turvallisuuden tunteen ja tunteen siitä, että hallitaan erilaiset mahdolliset uhkakuvat ja osataan varautua. Kaikki tekeminen on suunnitelmallista ja aina on halua kehittää. On kiva tulla duuniin, kun työskentely-ympäristö on turvallinen!

Myös Casagranden yrittäjä Olli Nieminen on tyytyväinen Myllyn turvallisuuteen.

– Myllyssä turvallisuusasiat on mietitty loppuun asti. Kauppakeskus panostaa turvallisuuteen ja henkilöstön aktivointiin hämmästyttävän paljon. Casagrandessa ollaan niin innokkaita osallistumaan, että vapaapäivällä ollut työntekijä pyysi päästä mukaan harjoitukseen.

 

”Nuoret kohdataan keskustellen”

Kauppakeskus on yhä useammalle oleskelupaikka. Kauppakeskus Myllyssä viihtyvät erilaiset ryhmät lapsiperheistä senioreihin. Nuorison oleskeluun on luotu selkeät toimintamallit.

 

– Myllyssä yhteistyö eri ryhmien, myös nuorison, kanssa on sujunut hyvin. Olemme luoneet hyvät toimintamallit, ja teemme todella tiivistä yhteistyötä Ankkuritoiminnan, nuorisopoliisin ja paikallisen yläkoulun kanssa, kertoo Toni Hentula.

 

– Meillä nuori kohdataan ystävällisesti keskustellen. Vasta jos keskustelu ei riitä, ryhdymme muihin toimenpiteisiin. Otamme muun muassa yhteyttä Ankkuritoimintaan ja sitä kautta myös nuoren vanhempiin. Tavoitteena on se, että kaikki meillä työskentelevät 1 500 ihmistä ovat nuorelle turvallisia aikuisia, joilta voi pyytää apua. Olemme saaneet paljon kiitosta johdonmukaisesta toiminnastamme.

 

Kansainvälinen SHORE-turvallisuussertifikaatti

  • SHORE-sertifikaatin myöntää kansainvälinen, riippumaton riskienkartoitusasiantuntija SAFE Asset Group: https://safeassetgroup.com/certitification/

  • Sertifikaatin nimi SHORE muodostuu sanoista Safe, Hospitality, Office, Retail ja Exhibitions. 

  • SHORE-sertifikaatissa on kolme tasoa: Certified, Gold ja Platinum. Platinum-tason saavuttaa saa vain noin 10 prosenttia sertifioiduista kohteista.

  • Ennen Kauppakeskus Myllyä SHORE-sertifikaatin Platinum-tason ovat saaneet Mall of Emirates Dubaissa, Yorkdale Shopping Center Torontossa Kanadassa, Sky Tower Bucharest ja FCC Office Building Bukarestissa Romaniassa sekä Frölunda Torget Göteborgissa Ruotsissa. 

  • Kauppakeskus Myllyn turvallisuussertifiointi:

    • SAFE Retail Destination 2018 

    • SHORE-sertifikaatit vuosina 2019–2024 

    • SHORE-sertifikaatti Platinum-taso joulukuussa 2025    

 

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mari Hantula, Kauppakeskus Mylly, p. 050 441 9394, mari.hantula@kauppakeskusmylly.fi

Turvallisuus- ja laatupäällikkö Toni Hentula, Kauppakeskus Mylly, p. 050 479 2863, toni.hentula@kauppakeskusmylly.fi

newsletter background decoration
Kiinnostaisiko tarjoukset ja hyvin ihmeelliset uutiset?
Tietysti kiinnostaisi. Tilaa siis Myllyn uutiskirje, sinä ihmeellinen ihminen, niin saat kuulla kaiken tärkeän ensimmäisenä. Kokeile vaikka.