Yhtenäinen rintama vahvistaa – sisustusta ja sisältöä muuttuneeseen arkeen

Poikkeuksellisen kevään jäljiltä on opittu paljon. Myllyssä ei koskaan lannistuta, vaan tartutaan toimeen vaikeinakin aikoina, sillä positiivisuus on kauppakeskuksen yhteinen voimavara. Sekä Suomalaisella Kirjakaupalla että Hemtexillä on vahvuuksia palvella asiakkaita lisääntyneen kotoilun aikana ja yhtenäinen rintama on toiminut hyvin.

Kirjakauppa on pakopaikka arjesta

Myllyn Suomalaisessa Kirjakaupassa ovia ei ole suljettu lainkaan tänä keväänä poikkeusoloista huolimatta. Kirjakaupassa työtä tehdään isolla sydämellä ja lämmöllä, joten liikkeen aukipitämisellä on haluttu tarjota asiakkaille vaihtelua arkeen. Kirjastojen ollessa kiinni, nousevat kirjakaupat arvoonsa.

– Meille on ollut tärkeää pystyä tarjoamaan tuotteillamme ”pakopaikka” stressaavaksi muuttuneessa tilanteessa, kertoo myymäläpäällikkö Erica Ekblom.

Kirjakaupassa asiakaspalvelu on aina ollut tärkeää ja kulunut koronakevät on mahdollistanut jokaisen asiakkaan perinpohjaisen palvelun, turvavälin takaa tietenkin. Kevään aikana kirjakaupassa on todella tutkittu ja seikkailtu hyllyjen välejä yhdessä asiakkaiden kanssa.

Ihmisten muuttunut arki näkyy kirjakaupassa

Erican mukaan asiakkaiden kanssa työskentely on palkitsevimmillaan silloin, kun pääsee kuulemaan heidän tarinoitaan arjesta.

– Varsinkin kevään aikana on ollut inspiroivaa kuulla, miten ihmiset ovat saaneet aikansa kulumaan. Erityisen paljon asiakkaamme ovat innostuneet askartelemaan ja puuhailemaan kotona erilaisia taideprojekteja. Henkilöt, jotka eivät normaalisti harrasta käsitöitä ovatkin nyt aivan hurahtaneet niihin, Erica kertoo. Hän lukeutuu myös itse tähän ryhmään.

Suomalaisessa Kirjakaupassa on kevään aikana myyty paljon palapelejä ja maalaustarvikkeita. Monet asiakkaat ovat tarttuneet ”kun on paremmin aikaa, luen sen klassikon” -haasteeseen, eli klassikkoteoksiakin on myyty paljon.

Rentous on palannut asiakkaiden kasvoille

Toki kuluneen kevään mukanaan tuomat muutokset ihmisten käyttäytymisessä ovat näkyneet myös kirjakaupassa. Liikkeessä on aina kiinnitetty huomiota hygieniaan, mutta nyt entistäkin enemmän. Ekblom kertoo, että uhan tuntu on tietyllä tapaa ollut läsnä kevään aikana, mutta nyt tilanne on alkanut helpottaa. Se näkyy ja tuntuu myös ihmisten energiassa.

– Rentous on jo hieman palannut ihmisten ilmeeseen ja sen huomaa, että heistä on mukavaa päästä taas asioimaan kauppoihin.

Suomalainen Kirjakauppa ja naapurissa toimiva Hemtex ovat toimineet yhdessä vahvana rintamana Myllyntorin keskellä, liikkeet ovat tukeneet toisiaan koko kevään ajan.

– Molemmilla liikkeillä on omat vahvuutensa palvella asiakkaita kotoilun aikana, valikoimamme täydentävät sillä tavalla toisiaan ja hyvin kiritämme toisiamme. Heille lämpimiä terveisiä, Erica kiittelee.

Sisustusliike Hemtex ja Suomalainen Kirjakauppa toimivat hyvin yhdessä

Myös Hemtexin puolella puhutaan lämpimään sävyyn naapuriliikkeestä. He ovat saaneet kirjakaupasta paljon tukea. Naapurisuhde on myös vahvistunut. Liikkeet ovat toimineet toisilleen vetoapuna kevään aikana.

– Olemme aika kiva kombo. Hemtex tarjoaa asiakkaille sisustuspuolen ja Suomalainen Kirjakauppa taas sisältöpuolen muuttuneeseen arkeen, kun aikaa on vietetty paljon kotona, Hemtexistä kerrotaan.

Muuttunut arki on näkynyt myös asiakkaiden käyttäytymisessä. Asiakaspalvelijan näkökulmasta liikkeessä on alettu kiinnittää enemmän huomiota muun muassa turvaväleihin. On kuitenkin ollut helpottavaa huomata, kuinka asiakkaat itse ymmärtävät antaa toisilleen tilaa.

– Kaikki ovat iloisesti liikenteessä, mutta huomioivat toisiaan nyt paremmin. Osa toivoo edelleen ihmiskontaktia ja palvelua turvavälin päässä, osa huikkailee kauempaa hyllyjen takaa turvasta kyselyitään. Osa asiakkaista taas toivoo saavansa rauhassa katsella tavaroita, heihin pidetään luonnollisesti pitkä välimatka.

Asiakaspalvelu on tällä hetkellä jatkuvaa analysointia, mutta Hemtexissä ollaan siinä kehitytty jo aika hyviksi.

Ihmisten pesänrakennusvietti on vahvistunut – ”puuceet” saavat uutta ilmettä

Liikkeessä on huomattu kesän saapuneen sisustuksenkin osalta, sillä ihmiset ovat alkaneet kunnostaa ja sisustaa mökkejään kesäkuntoon. Lähes päivittäin liikkeeseen saapuu asiakkaita, jotka kertovat maalanneensa puuceen tai laittaneensa koko sisustuksen uusiksi.

Monet ovat ottaneet nyt asiakseen kunnostella ja tehdä muutoksia, joista ovat aiemmin ajan puutteen vuoksi vain unelmoineet. Kevään ykkösväri on ollut keltainen ja sen perään asiakkaat ovat myös soitelleet.

– Ihmisten pesänrakennus- ja kunnostusvietti on nyt varmuudella poikkeuskevään myötä vahvistunut. Kodista on tullut hiukan eri tavalla turvapaikka. Kun ihminen on paljon kotona, siellä haluaa tietysti viihtyä, Hemtexistä summataan.

Laura palvelee asiakkaita joko turvavälin takaa tai vastaa puhelimella tiedusteluihin.

Me teemme meidän Myllyn – yhdessä! Lue lisää Myllyn liikkeiden inspiroivia tarinoita ja tue paikallisia yrittäjiä. Mylly on auki, tänäänkin!

Lue myös muut Myllyn liikkeiden tarinat!

Katso Myllyn liikkeiden aukiolot täältä.