Suomen Milanon taustaa

Kauppakeskus Myllyn kevätmuotikampanja Tervetuloa Suomen Milanoon on herättänyt ihmetystä sekä sosiaalisessa mediassa että sen ulkopuolella. Sen lisäksi se on työllistänyt lukuisia Turun alueen toimijoita.

Ripaus raisiolaista itseironiaa
Koska Turkua kuvaillaan usein Suomen Pariisiksi, niin Kauppakeskus Mylly haluaa julistautua Suomen Milanoksi. Pilke silmäkulmassa, tottakai. Milanoa on perinteisesti pidetty yhtenä maailman muotipääkaupungeista. Kevätmuotikampanjan idea kumpusi kotiseuturakkaudesta ja raisiolaisesta itseironiasta. Kampanjassa yhdistyvät huippumuoti ja raisiolainen perinnemaisema. Kampanjan kuvauspaikkoina toimivat legendaarinen Grilli Kivelä sekä Kauppakeskus Myllyn katto, pesula ja ravintola Rosso.

Kampanjan tarkoituksena on kertoa ihmisille, että kevään tyylikkäimmät muotivaatteet löytyvät meiltä Myllystä, mutta myös tuoda hymy huulille pitkän ja pimeän talven jälkeen, Kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Meri Hakulinen sanoo.

Kampanjan taustalla varsinaissuomalaista energiaa
Kampanja on vahvasti varsinaissuomalainen, sillä kampanjan mallit, valokuvaaja, stylisti, markkinointitoimisto Parcero, videotuotantoyhtiö Stone Films, muut yhteistyökumppanit sekä tietysti Kauppakeskus Mylly itse, ovat lähtöisin Turun seudulta.

Kampanjan malleina toimivat ammattimallin uraa aloitteleva lietolainen Lauri Larjama sekä syntyjään raisiolainen, Milanon catwalkeiltakin tuttu Mirka Könnö. Nykyään Könnö työskentelee Kauppakeskus Myllyn Voltissa myyjänä. Kuvaaja Alex Aalto ja stylisti Eero Böök ovat kumpikin ponnistaneet Naantalista Lontoon muotimaailman huipulle. Aalto luo nykyisin uraa valokuvaajana ja ohjaajana Lontoossa. Hän on työskennellyt muun muassa Taiwanin Voguelle, Prestige Hong Kongille ja Adidakselle. Böök taas on tehnyt töitä muun muassa Harvey Nicholl’s:in kaltaisille kansainvälisesti tunnetuille tavarataloille ja arvostetuille muotitaloille, kuten Valentinolle, Louis Vuittonille ja Alexander Wangille. Hauska yksityiskohta on, että kampanjan muotikuvissa esiintyneet Gucci -kana ja kukko ovat kotoisin Paattisten harrastekanalasta.

Paljon ihania muistoja liittyy tähän kauppakeskukseen. Lapsuudessani haettiin aina uudet kevätvaatteet Myllystä. Se oli myös paikka, jossa vietettiin aikaa. Tuntui todella hienolta tulla kymmenen vuoden jälkeen Lontoosta takaisin Raisioon kuvaamaan Myllyn kampanjakuvia, se oli minulle erityisen tärkeää ja jotenkin henkilökohtaista, Aalto kertoo.

Kampanjan myötä mediassa on vilahdellut myös avoimia kirjeitä varsinaissuomalaisille vaikuttajille, kuten Robinille ja Darudelle. – Myös presidentti Sauli Niinistö tulee saamaan omansa, Hakulinen lupaa. Niinistö on tunnetusti kotoisin Salosta ja viettää kesänsä Naantalin Kultarannassa.

Lue lisää kampanjasta:

Tervetuloa Suomen Milanoon!