Poikkeusaika yhdisti Myllyn liikkeet yhteistyöhön – donitsien ilosanomaa ja tyylikkäitä kotoilijoita

Poikkeuksellisen kevään jäljiltä on opittu paljon. Myllyssä ei koskaan lannistuta, vaan tartutaan toimeen vaikeinakin aikoina, sillä positiivisuus on kauppakeskuksen yhteinen voimavara. Arnolds levittää donitsien ilosanomaa ilmaisella kotiinkuljetuksella ja Kekäleessä on palveltu tyylitietoisia kotoilijoita Instagram Shopin avulla.

Myllyn liikkeet lyöttäytyivät yhteen – kehityshankkeista syntyikin pysyviä yhteistöitä

Myllyn ravintoloille poikkeusolot ja rajoitukset tarkoittivat vakavan pohdinnan paikkaa. Myllyntorin perinteisiin toimijoihin kuuluva Arnolds vastasi vikkelästi haasteeseen aloittamalla kotiinkuljetukset ja Take Away -toiminnan yhteistyönä naapurinsa Subwayn kanssa. Kuskina toimi, kukapa muukaan, kuin omistaja Tuomo Iljin itse.

– Auttaaksemme asiakkaita eristäytymään kehitimme Arnolds on the road -konseptin, jossa donitsit kulkevat asiakkaille ilmaiseksi kotiin ja työpaikoille. Äitienpäivänä teimme kukkakauppa Flörin kanssa yhteiskuljetuksen, kukkia ja donitseja. Tälle suunnittelemme jatkoa myös tulevaisuudessa sopivien tapahtumien ja pyhien yhteydessä, kertoo Tuomo.

Arnolds on the road -donitseja ajettiin myös kauas Foodoran toimitusalueiden ulkopuolelle, kuten Maskuun, Naantaliin, Lemuun, Askaisiin, Ruskolle, Vahdolle, Lietoon, Kaarinaan ja Turun kaukaisimpiin kolkkiin. Yhtenä kiireisimmistä viikonlopuista kuljetuksia ajettiin huimat 170 kappaletta. Varsinkin kauempana asuvat Myllyn asiakkaat ottivat palvelun ilolla vastaan!

– Turussa asuvilta tämä kotiinkuljetushomma hoituu rutiinilla, mutta kun viet lähetyksen vaikka Vahdolle, siellä on koko perhe ja naapurin perhe kissojen ja koirien kanssa ovella jännittyneinä vastassa. Ihmiset ovat todella osanneet arvostaa, kun palveluja tuodaan omalle kotiovelle.

Lisäksi yhteistyö Prismojen kanssa mahdollistaa donitsien ilosanoman levityksen myös kätevästi kauppareissun yhteydessä. Toistaiseksi herkkuja onkin saatavilla Myllyn, Länsikeskuksen ja Itäharjun Prismoista.

Asiakkaiden aktiivisuus yllätti – apuja on saatu erikoisista paikoista

Kun uusi toimialue revitään kasaan päivissä, ei kommelluksilta vältytä. Alkuun asiakkaiden donitsitilauksia kerättiin ruutuvihkoon erään työntekijän Whats App -sovelluksen kautta. Järjestelmä ei ollut aivan pettämätön ja muutama virhearviokin tapahtui.

– Yksi ehdottomasti kiinnostavimmista tapauksista kävi, kun toimitin donitsit asiakkaalle myöhässä aikataulusta. Kovasti tietysti pahoittelin ja koitin selittää, että joskus käy näin. Asiakas oli ensin kiukkuinen, mutta sitten päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä, Tuomo kertaa erikoista tapahtumien kulkua.

Asiakas teki Lyyti-työkalun avustuksella Arnoldsin käyttöön täysin ilmaiseksi varausjärjestelmän, johon tilaukset saatiin täytettyä tehokkaasti. Kultaakin arvokkaampi järjestelmä korjasi ongelman käden käänteessä.

– Se oli kyllä aika erikoinen tapahtumaketju. Korona on tuonut ihmisiä hyvin kiinnostavalla tavalla yhteen.

Arnolds on the road -kuljetusten ja Prisma-yhteistyön ansiosta Arnolds on tehnyt loistavaa tulosta ja lomautukset on pystytty jo perumaan. Yrittäjälle suuri huoli on aina työntekijöiden pärjääminen.

– Kun tämä hässäkkä alkoi, lomautin ensimmäisenä itseni. Sain aikaa keksiä uusia kujeita, mutta asiakkaat ovat pitäneet meidät pinnalla, heille lämmin kiitos. Jos, ja toivottavasti kun, pahin on nyt takana, selvisimme yrityksenä aika kovalla säikähdyksellä. Ainakin tässä kohtaa tämä on tehnyt meistä vahvempia, Tuomo summaa.

Kekäle keskittyy stailaamaan kotoilijoita – Instagram Shop keräsi hetkessä supersuosion

Kotoilun myötä Kekäleessä on myyty erityisesti rentoja kokonaisuuksia. Asiakkaiden kiinnostus tyyliin ei kuitenkaan sammunut edes poikkeusoloissa, joten liikkeessä piti löytää uusia kanavia palvella asiakkaita.

Erityisesti Instagramissa mainostamiseen on panostettu ja kikka on toiminut, sillä Kekäleen Instagram-kuvien ja stoorien katselumäärät ovat lisääntyneet huimasti viime kuukausina.

– Olemme tehneet esimerkiksi kyselyitä ja stooreja, joissa esittelemme liikkeen valikoimaa. Instagram tulee tulevaisuudessakin pysymään yhtä aktiivisena, kertoo Kekäleen aina iloinen myymäläpäällikkö Susanna Grönman.

Kekäleen Instagram Shopin kautta tilatut tuotteet toimitetaan asiakkaalle kotiinkuljetuksella tai ne voi noutaa. Myös private-shoppailutempauksia on järjestetty, niitä on promottu somessa – luonnollisesti.

– Kerran laitoimme aukioloaikojen ulkopuolelta somekanaviimme viestin ”Olemme paikalla, tule moikkaamaan!”. Useita asiakkaita tuli koputtelemaan liikkeen oven taakse ja heille pidimme ”privaattia” aukioloaikaa. Tämän tempauksen toistamme, se oli hauska kokemus myös meille.

Riskiryhmään k­­­uuluville Kekäleessä on pidetty yksityisiä shoppailuhetkiä, jolloin asiakas saa vapaasti nauttia koko liikkeestä yksin. Monelle hetken hemmottelutuokio on tullut tarpeeseen arjen keskellä. Tärkeintä on palvella kaikki, jotka haluavat liikkeessä asioida.

– Me teemme kyllä osamme, että kukaan ei jää ilman mahdollisuutta kesäuutuuksien ihasteluun turvallisesti. Toki normaalisti meillä on niin laajat aukioloajat, että se saattaa jonkun halukkaan privaattishoppailijan osalta mennä yöshoppailuksi, mutta mikäs siinä.

Tekemällä oppii ja kaikkea kannattaa nyt kokeilla – ”Kekäle-perhe” on vain vahvistunut

Kekäleessä suurin oivallus on ollut somen voima, joka on antanut tilaa kehittää uutta ympärilleen. Liikkeestä painotetaan, että kaikkea kannattaa ainakin kokeilla. Tukea on saatu myös omalta ”Kekäle-perheeltä”

– Haluan ehdottomasti nostaa esiin, kuinka hyvää huolta meistä on pidetty työntekijöinä. Se ei ole tällaisena aikana itsestään selvää. Olemme saaneet tukea ja kannustusta ja meille on avoimesti koko ajan kerrottu missä mennään. Tällaisen työyhteisön toivoisin ihan jokaiselle, olemme kaikki saaneet siitä voimaa ja intoa tarpoa tämän vaikean ajan yli, Susanna kiittelee.

”Kekäle-perhe” on poikkeusajan aikana hitsautunut yhteen. Kaikista ketjun liikkeistä juuri Myllyn liike on pärjännyt parhaiten, kiitos asiakkaiden aktiivisuuden ja työntekijöiden reippaan otteen.

– Suuri kiitos myös ihanille asiakkaillemme, jotka ovat olleet ymmärtäväisiä. Mylly vetää hyvin, koska täällä on useampi liike pystynyt pitämään ovet auki läpi tämän ajan, kuten mekin. Saamme toisistamme vetoapua, kiitos kuuluu siis myös naapureillemme.

Kekäleessä katsotaan jo luottavaisina eteenpäin keskittyen kesän uutuuksiin ja hiljalleen palaileviin asiakkaisiin täydellä innolla.

– Vaikuttaa siltä, että ihmiset ovat lähteneet liikkeelle, rentoutuneet ja palailleet normaalimpaan arkeen. Terveys tietysti edelleen etusijalla ja varotoimet mielessä, mutta ihanaa saada asiat taas rullaamaan.

Me teemme meidän Myllyn – yhdessä! Lue lisää Myllyn liikkeiden inspiroivia tarinoita ja tue paikallisia yrittäjiä. Mylly on auki, tänäänkin!

Lue myös muut Myllyn liikkeiden tarinat!

Katso liikkeiden aukioloajat täältä.