Mylly on saanut ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa kansainvälisen turvallisuussertifikaatin

Kauppakeskuksen turvallisuutta kehitetään yhdessä vuokralaisten, asiakkaiden ja viranomaisten kanssa

Kauppakeskus Mylly on saanut ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa kansainvälisen turvallisuussertifikaatin. SAFE Retail Destination© -sertifikaatti myönnetään kauppakeskuksille, jotka noudattavat kansainvälisiä riski- ja turvallisuusstandardeja ja alan parhaita käytäntöjä. Kauppakeskuksen turvallisuutta kehitetään yhdessä vuokralaisten, asiakkaiden ja viranomaisten kanssa. Myllyn toimitusjohtaja Kati Kivimäki uskoo, että turvallisuus nousee entistä merkittävämmäksi tekijäksi kauppakeskuksissa tulevaisuudessa.

Maailmanlaajuisesti käytössä olevan Safe Retail Destination© -turvallisuussertifikaatin myöntää SAFE Shopping Centers, joka on riippumaton kauppakeskusalan riskienkartoitusasiantuntija.

– Olemme satsanneet paljon siihen, että asiakas kokee olonsa turvalliseksi ja miellyttäväksi Myllyssä. Sertifikaatti osoittaa, että otamme turvallisuuteen liittyvät asiat vakavasti ja osaamme hoitaa ne hyvin, kertoo toimitusjohtaja Kati Kivimäki Kauppakeskus Myllystä.

 

Johtaminen ja käytäntö testattu

Sertifikaatin saaminen edellyttää turvallisuusauditointia, jossa selvitettiin muun muassa Kauppakeskus Myllyn turvallisuusasioiden johtamista, dokumentointia ja yhteistyötä viranomaisten kanssa. Lisäksi auditoinnissa testattiin kiinteistön turvalaitteiden toiminta. Asiat kartoitettiin asiakkaan, vuokralaisen ja kiinteistön omistajan näkökulmasta.

– Kävimme läpi satoja erilaisia asioita ja dokumentteja ja kiersimme koko kauppakeskuksen: asiakastilat, huoltokäytävät, pysäköintialueet sekä konehuoneet. Testasimme myös asiakasturvallisuutta, muun muassa hissien ja inva-wc-tilojen hätäpainikkeet ja avun saamiseen kuluvan ajan. Saimme kiitosta hyvästä dokumentaatiosta ja sitoutumisesta turvallisuuden kehittämiseen, kertoo Kati Kivimäki.

 

Yhteistyössä viranomaisten ja asiakkaiden kanssa

Kauppakeskus Mylly on tehnyt tiivistä yhteistyötä alueen pelastusviranomaisten kanssa viime vuodet.

– Olemme järjestäneet säännöllisesti poistumisharjoituksia vuokralaisten, henkilöstön ja asiakkaiden kanssa. Lisäksi vuosi sitten joulukuussa poliisi ja muut pelastusviranomaiset harjoittelivat poikkeustilannetta kauppakeskuksessa, kertoo Kivimäki.

Turvallisuutta kehitetään myös yhteistyössä asiakkaiden ja vuokralaisten kanssa.

– Asiakkaat ovat muun muassa ehdottaneet, että pysäköintialueen risteyskohtiin lisättäisiin peilejä. Tämä oli hyvä, turvallisuutta parantava ehdotus ja toteutimme sen heti.

 

Turvallisuuden merkitys kasvanut kauppakeskuksissa

Kati Kivimäki uskoo, että turvallisuus nousee entistä tärkeämmäksi kauppakeskusalalla tulevaisuudessa.

– Tapahtumat maailmalla ja lähiympäristössämme ovat korostaneet turvallisuusasioiden merkitystä myös kauppakeskuksissa, painottaa Kivimäki.

Turvallisuussertifikaatin myöntävän SAFE Shopping Centersin toimitusjohtaja Erik Engstrand on samaa mieltä.

– Suomalaiset kauppakeskukset ovat hyvin kiinnostuneita turvallisuudesta ja sitoutuneet sen kehittämiseen. Vastuulliset kauppakeskukset ovat ymmärtäneet, että niillä on uudenlaisia ja aiempaa isompia vastuita, joihin pitää valmistautua.

 

Lisätietoja:

Kauppakeskus Mylly, toimitusjohtaja Kati Kivimäki, puh. 046 8761 500, kati.kivimaki@kauppakeskusmylly.fi

SAFE Shopping Centers, CEO Erik Engstrand, puh. +46 707 203001, erik@safeshoppingcenters.com

 

SAFE Shopping Centers on kansainvälinen kauppakeskusten johtamiseen keskittynyt yritys, joka tarjoaa riskienhallintaan ja turvallisuuteen liittyviä neuvonta-, koulutus- ja sertifiointipalveluja. Toiminta perustuu The Shopping Center Risk, Resilience and Security Standard© -standardiin. Työ tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa, ja tavoitteena on luoda turvallisia kauppakeskuksia (SAFE Retail Destinations©). Tämä hyödyttää sekä kauppakeskusten omistajia, vuokralaisia että kävijöitä. www.safeshoppingcenters.com