Selvä enemmistö kokee kauppakeskukset turvallisiksi ostospaikoiksi

Kesäkuun puolivälissä toteutettu laaja kuluttajakysely vahvistaa, että suomalaiset pitävät kauppakeskuksia turvallisina asiointipaikkoina. 55 % kuluttajista aikoo käydä syksyn aikana kauppakeskuksissa aiempaa useammin tai kuten ennenkin.

Turun alueella toimivat kauppakeskukset Mylly, Hansakortteli ja Skanssi selvittivät yli 1 000 hengen kuluttajakyselyllä 12.– 14.6., miten poikkeusolojen päättyminen vaikuttaa kuluttajien suunnitelmiin asioida kauppakeskuksissa. Kyselyyn osallistuneista 57 % oli asioinut kauppakeskuksissa kuluneen kahden viikon aikana.

Jo pandemian aikana valtaosa kuluttajista, 56 prosenttia, koki asioimisen turvalliseksi kauppakeskuksissa. Olemme kauppakeskuksissa tehneet turvallisuuden eteen paljon toimenpiteitä, jotka kuluttajat ovat iloksemme myös huomanneet. Tärkeimmiksi koettiin käsidesin tarjoaminen, tehostettu siivous ja turvaväleistä muistuttavat tarrat, kauppakeskusjohtaja Maarit Hurme Skanssista kertoo.

Länsisuomalaiset vastaajat nostivat tärkeinä tekoina esiin myös kauppojen kassoille asetetut visiirit ja hengityssuojaimien käytön julkisilla paikoilla. Tärkeänä selvästi pidetään, että niin asiakkaista kuin kauppakeskusten työntekijöidenkin turvallisuudesta pidetään hyvää huolta, toimitusjohtaja Mari Hantula kauppakeskus Myllystä jatkaa.

Turun alueen kauppakeskukset halusivat toteuttaa kyselyn yhdessä, koska ne halusivat kartoittaa kuluttajien käsityksiä jo kauppakeskuksissa tehdyistä toimenpiteistä ja kehittää asiakkaidensa asioimisen turvallisuutta edelleen.

Pidän positiivisena sitä, että 55 % vastaajista kertoo, että aikoo käydä kauppakeskuksissa ostoksilla tulevan syksyn aikana kuten ennenkin tai jopa useammin. 59 % aikoo lisäksi suunnata kauppakeskusten kahviloihin tai ravintoloihin useammin kuin ennen tai kuten aiemminkin, Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen

Innokkaimmin kauppakeskuksiin ovat suuntaamassa pääkaupunkiseutulaiset ja itäsuomalaiset. Länsisuomalaiset vaikuttavat kulkevan vastauksissaan keskitietä. Varovaisimmat vastaajat löytyivät Etelä- ja Pohjois-Suomesta.

Väkijoukkoja välttävä suosii päivän ensimmäisiä ja viimeisiä ostostunteja

Turun alueen kauppakeskuksissa Skanssissa, Myllyssä ja Hansakorttelissa kauppa on selvästi vilkastunut kesäkuun aikana.

Turun alueen kauppakeskuksissa kävijämäärät ovat kehittyneet alkukesän aikana suotuisasti ja kesäkuun osalta olemme ajoittain jopa edellä viime vuoden vastaavaa ajankohtaa, Hantula kertoo.

Kauppa on selvästi vilkastunut kesäkuun aikana ja uskomme, että ennen juhannusta käynnistyneet alennusmyynnit vetävät tänä vuonna hyvin. Jos haluaa välttää ruuhkia, kannattaa suosia aamun ensimmäisiä tai illan viimeisiä tunteja, jolloin kauppakeskuksissa on muita aikoja vähemmän väkeä liikkeellä, Palviainen vinkkaa.

Kauppakeskusten johtajat muistuttavat, että kauppakeskukset ovat merkittäviä työllistäjiä, tarjonnan vetureita ja alueellisten palvelujen turvaajia. Vuonna 2019 Hansakortteli, Skanssi ja Mylly myivät yhteensä lähes 600 miljoonaa euroa ja tarjosivat yli 3 000 hengelle työpaikan. Lisäksi kauppakeskukset työllistävät alueellisesti useampia kymmeniä palveluntarjoajia.

Ravintolat, kahvilat ja liikkeet ovat tehneet paljon töitä, jotta kuluttajat voisivat asioida niissä turvallisesti. Alkukesä onkin alkanut ilahduttavan vilkkaana. Toivommekin, että mahdollisimman moni suosisi lähellä olevia yrittäjiä, jotta voimme turvata alueen palveluja, työllistää paikallisia sekä tuottaa samalla myös verotuloja kuntien taloudelle, Hurme toteaa.

Skanssin, Myllyn ja Hansakorttelin Syno Intillä teettämään verkkokyselyyn vastasi 1007 vastaaja 12. – 14.6. Otos oli väestöä demografisesti edustava ja vastaajat iältään 18–80 vuotta.

Lisätietoja:

Kauppakeskus Mylly

Mari Hantula, toimitusjohtaja

050 441 9394

mari.hantula(at)kauppakeskusmylly.fi

 

Hansakortteli

Timo Palviainen, kauppakeskusjohtaja

0400 668 862

timo.palviainen(at)hansakortteli.fi

 

Skanssi

Maarit Hurme, kauppakeskusjohtaja

050 563 4844

maarit.hurme(at)cbre.com