Mylly seuraa tiiviisti COVID-19-koronaviruksen tilannetta – Lue vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Kauppakeskus Mylly seuraa tiiviisti COVID-19-koronaviruksen tilannetta ja viranomaisten ohjeistuksia asiaan liittyen.

Mitä kauppakeskus on tehnyt koronaviruksen torjumiseksi?

  • Seuraamme tiiviisti koronaviruksen tilannetta ja viranomaisten ohjeistuksia. Siivousta on lisätty, ja käsihygieniaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Myös isot tapahtumat on hallituksen ohjeistuksen mukaisesti peruttu, mm. Hevisaurus-yhtyeen esiintyminen sunnuntaina 15. maaliskuuta. Muista Myllyn omista tilaisuuksista tiedotamme myöhemmin.
  • Siivouksen tehostaminen, erityishuomio alla oleviin asioihin:
    • hissit
      • tilausnapit kerroksissa, tilausnapit hississä sisällä, muut mahdolliset kosketuspinnata
    • portaikot, rullaportaat
      • kaiteet, muut mahdolliset kosketuspinnat
    • käytävät, tuulikaapit
      • ovien pielet, kahvat, kosketuspinnat, kaiteet, asiakasroskikset, infotaulut, infopiste, istuinalueet, automaatit
    • WC-tilat
      • ylläpitosiivous aamulla
      • iltapäivällä kattava tarkastuskierros ja ylimääräinen siivous, WC-tilat suljetaan
      • pyyhitään ovenkahvat, hanat, bidehanat, huuhtelupainikkeet, paperitelineet
    • lahjakortti-, talletus ja nostoautomaatit sekä infopöydät
      • siivotaan tehostetusti: nihkeäpyyhintään lisätään mietoa pesuainetta
    • Varotoimena viruksen leviämisen ehkäisemiseksi olemme sulkeneet leikkipaikan, kirjaston ja perhehuoneen toistaiseksi.
    • Lisäksi olemme ohjeistaneet liikkeidemme henkilökuntaa toimimaan mahdollisissa poikkeustilanteissa.
    • Muuten Myllyn liikkeet palvelevat normaalisti. On tärkeätä varmistaa asiakkaidemme arjen sujuminen muun muassa elintarvike-, päivittäistavara- ja lääkehankinnoissa.

Millä tavalla siivousta on tehostettu?

  • Olemme ohjeistaneet siivouksesta vastaavaa yhteistyökumppania noudattamaan erityistä huolellisuutta kosketukselle altistuneiden pintojen puhtaanapidossa ja desinfioimisessa. Esimerkiksi hisseissä, asiakkaille tarkoitetuissa wc-tiloissa, työntekijöiden pukuhuoneiden wc-tiloissa, perhehuoneissa, leikkialueilla ja levähdysalueilla siivouksen määrä on kaksinkertaistettu.
  • Erityistä tarkkuutta kiinnitetään myös ovenkahvojen, kaiteiden ja hissien painikkeiden puhdistukseen.
  • Myös käsihygieniaan on kiinnitetty paljon huomiota. Asiakasoville on tulossa käsidesiannostelijat, ja liikkeitä on ohjeistettu tarjoamaan käsidesiä asiakkaille.

Mitä ohjeita antaisitte kauppakeskukseen tulijoille?

  • Kauppakeskukseen voi tulla normaalisti hoitamaan päivittäisiä hankintoja. Olemme tehostaneet muutenkin laadukasta siivoustamme. Siivouksessa noudatetaan erityistä huolellisuutta kosketukselle altistuneiden pintojen puhtaanapidossa ja desinfioimisessa. Esimerkiksi hisseissä, asiakkaille tarkoitetuissa wc-tiloissa, työntekijöiden pukuhuoneiden wc-tiloissa, perhehuoneissa, leikkialueilla ja levähdysalueilla siivouksen määrä on tuplattu. Erityistä tarkkuutta kiinnitetään myös ovenkahvojen, kaiteiden ja hissien painikkeiden puhdistukseen.
  • Katso tarkemmat tiedot edellisen kysymyksen vastauksesta.
  • Olemme varmistaneet, että asiakkailla on saatavilla saippuaa käsienpesuun nyt ja myös jatkossa. Asiakasoville on myös tilattu käsidesiannostelijat, jotka saamme asennettua Myllyyn tulevien viikkojen aikana. Olemme ohjeistaneet myös liikkeitä tarjoamaan asiakkaille käsidesin käyttömahdollisuus esimerkiksi kassojen yhteydessä.

THL:n edustaja kehotti 13.3.2020 mediainfossa välttämään kauppakeskuksia. Miten suhtaudutte tähän? 

  • Haluamme palvella asiakkaitamme sekä mahdollistaa arjen sujumisen ja päivittäisten hankintojen, muun muassa elintarvike-, päivittäistavaroiden ja lääkehankintojen hoitamisen.

Hallitus on ohjeistanut peruuttamaan kaikki yli 500 henkilön tapahtumat. Pitääkö kauppakeskuksen valvoa, että tiloissa ei ole yli 500 henkilöä ja jos näin on, miten se tapahtuu?

  • Kauppakeskus ei ole yleisötilaisuus, vaan sinne tullaan hoitamaan tarpeellisia päivittäisiä asioita. Kauppojen ja palveluiden toimiminen on tärkeää, jotta ihmisten arki sujuu vaivattomasti. Monet kaupoistamme tarjoavat myös verkkokauppa- ja kotiinkuljetuspalveluja.

Onko liikkeiden aukioloaikoja rajoitettu?

  • Myllyn liikkeet palvelevat osittain tavallista lyhyemmin aukioloajoin, mutta Prisma, apteekki ja osa liikkeistä palvelevat laajemmin. Haluamme taata asiakkaillamme mahdollisuuden hoitaa arjen sujuvuuteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita mahdollisimman helposti. Näitä ovat muun muassa elintarvike-, päivittäistavara- ja lääkehankinnat.

Oletteko peruuttaneet tilaisuuksia? Mitä tapahtuu kevään muille tapahtumille ja tilaisuuksille?

  • Peruutimme sunnuntain 15.3. Hevisauruksen esiintymisen Suomen hallituksen ohjeistuksen mukaan. Mylly Trial -moottoripyörätapahtuma on myös peruttu huhtikuun alusta, ja kaikki omat tapahtumamme on peruttu toukokuun loppuun saakka.

Onko mahdollista, että kauppakeskus suljetaan kokonaan? Jos näin tapahtuu, sulkeutuuko myös esimerkiksi apteekki?

  • Seuraamme tarkasti valtiovallan ohjeistuksia ja toimimme niiden mukaan.

Miten koronatilanne on vaikuttanut asiakasmääriinne ja myyntiin?

  • Keskitymme turvaamaan asiakkaidemme ja liikkeidemme henkilöstön hyvinvoinnin sekä kauppakeskuksen turvallisuuden. Haluamme, että asiakkaiden on turvallista hoitaa päivittäiset asioinnit. Totta kai ihmiset liikkuvat nyt vähemmän, joten myös asiakkaita on ollut vähemmän.

Miten suojaatte henkilökuntaanne tartunnoilta?

  • Myllyn hallinnon henkilökunta on paikalla vuoroissa varotoimenpiteenä, jotta emme mahdollisesti altistuessamme tartuta koko hallinnon tiimiä. Olemme paikalla kauppakeskuksessa päivittäin ja seuraamme jatkuvasti viranomaisten ohjeistuksia. Liikkeiden henkilökuntaa ohjeistetaan viranomaisohjeistusten mukaan ja lisäksi heillä on omat ohjeistukset, joita käymme tarvittaessa yhdessä läpi.