Älä unohda nukkumisergonomiaa – Tempurin vinkit laadukkaaseen uneen

Laadukas uni on tärkein osa palautumista

Varsinkin näin kotitoimistoaikaan työergonomiasta ja sen merkityksestä on paljon puhetta. Vähemmälle huomiolle jää nukkumisen ergonomia, joka vaikuttaa kroppaamme vähintään yhtä paljon. Yli 90 % palautumisesta tulee unesta. Huono nukkumisergonomia tai unihygienia eivät tue palautumista ja vievät tehoa unesta.

Nukkumisergonomiassa tärkeimmät elementit ovat tyyny ja patja sekä niiden vaikutus kroppaan. Unen aikana olemme täysin näiden tuotteiden ergonomian varassa, muistuttaa Petri Lautamäki, yksi Tempur Brand Storen koulutetuista nukkumisergonomian asiantuntijoista.

Aivot tarvitsevat unta

Kropan tavoin myös aivot tarvitsevat unta palautuakseen päivän rasituksilta. Tyyny on helposti lähestyttävä ensimmäinen askel hyvään uniergonomiaan.

– Emme ikinä käytä muotoa ”tämä parantaa selkävaivasi” sillä kaikki ovat yksilöitä, mutta meillä on valtavasti esimerkkejä asiakkaista, joiden päänsäryt tai selkäkivut ovat kadonneet niinkin helposti, kuin tyynyä vaihtamalla, Petri kertoo.

Tempurin liikkeessä asiakas saa aina tuotteiden mukana myös lyhyen oppimäärän laadukkaaseen uneen. Nukkumisergonomiaan ja unihygieniaan vaikuttavat monet tekijät.

– Huoneen meluttomuuteen ja pimeyteen on hyvä kiinnittää huomiota, ideaali lämpötila on n. 18 astetta. Lisäksi nukkumistottumukset ja rutiinit vaikuttavat uneen. Myös syömisen ja liikunnan tottumukset ovat tärkeitä, listaa Petri.

Lue lisää sleepcenter.fi/mylly tai tule liikkeeseen kahville ja juttelemaan. Jos varaat ajan netistä voit varmistaa, että saat oman asiantuntijan juuri sinua varten, kun tulet.

Lue myös

Myllyn Joululehti 2020

Luovuutta vaativa miniatyyritaide antaa iloa ja inspiraatiota

Aidosti hyvää joulua – Ruohonjuuri listaa vastuulliset valinnat jouluun

Suomalaista designia – PETRIFUN Storessa inspiroi suomalainen mies

Noora Niinikoskea inspiroi arjen puhutteleva kauneus – Nanso

Klassikkotuotteita kierrätyslasista – Ajaton lahja Iittalalta