18.10.2021

Mari Hantula luotsaa 20 vuotta täyttävää Kauppakeskus Myllyä kohti elämyksellisyyttä

Positiivinen ja valoisa tuulahdus ja uskomattoman upeat punaiset kengät vilahtavat Kauppakeskus Myllyn käytävällä. Energiaa ei puutu, kun toimitusjohtaja Mari Hantula johtaa joukkojaan ja kehittää kauppakeskusta, jossa viihdytään – asiakkaina, työntekijöinä ja vuokralaisina. Juuri nyt Kauppakeskus Mylly on uudistanut brändinsä. 

Eipä arvannut nuori Mari Hantula aloittaessaan Dressmannin myymäläpäällikkönä juuri avatussa Kauppakeskus Myllyssä, että hän parikymmentä vuotta myöhemmin johtaisi koko kauppakeskusta.

– No, en arvannut. Urani vähittäiskaupan esimiestehtävissä alkoi tosiaan upouudessa Myllyssä, ja tänne olen taas palannut, hän toteaa hersyvästi nauraen.

Mari Hantula ehti välissä johtaa muun muassa Stockmannin Turun tavarataloa ja Marimekon globaalia vähittäiskauppakonseptia. 

– Niistä kokemuksista on ollut valtava etu. Eikä tietysti ole Myllykään sama kuin silloin. Mittavat laajennukset läpi käynyttä kauppakeskusta on kehitetty pitkäjänteisesti. Ja työ jatkuu edelleen, hän lupaa.

Asenne ratkaisee 

Mari Hantula aloitti Myllyn toimitusjohtajana elokuussa 2019. Hän käynnisti heti aluksi kauppakeskuksen strategiauudistuksen. Yhtenä kärkenä tässä työssä on elämyksellisyyden lisääminen.

– Kauppakeskuksen perustoiminto on tietenkin toimitilavuokraus ja sitä kautta tuotteiden ja palveluiden myyminen, mutta me olemme entistä enemmän myös viihtymisen alusta. Kauppakeskusten on luontevaa tarjota lisäsyitä tulla ja viihtyä. Me haluamme olla tässä edelläkävijöitä.

Idearikkaalla ja energisellä Mari Hantulalla on takataskussaan monia kehitysideoita, joista kuullaan myöhemmin. Tällä hetkellä uudistuu koko kauppakeskuksen brändi, eikä se tarkoita pelkkää logoa tai visuaalista ilmettä, vaan koko tekemisen ja olemisen tapaa ja asennetta. 

– Me pohdimme ennen kaikkea sitä, mikä saa asiakkaan tuntemaan olonsa hyväksi ja miten asiakasta palvellaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Meillä Myllyssä avataan ensi keväänä esimerkiksi täysin uudenlainen elokuvateatteri, jolta odotamme paljon ja joka on yksi konkreettinen askel kohti tavoitettamme, Hantula kertoo. 

Trendit, aatteet, maut – kauppakeskuksen tarjoama monipuolistuu 

Kauppakeskus Mylly on tähänkin asti ollut paikka, johon tullaan mielellään. Asiakkaat viipyvät ostosreissuillaan pitkään ja Myllyssä tehtiin viime vuonna kauppakeskusvertailujen korkeimmat keskiostokset. 

Mari Hantula kuitenkin tiedostaa, että kaikkiin ei vedota pelkästään monipuolisilla ostosmahdollisuuksilla.

– Jos katsotaan yleisesti, mitä kauppakeskuksissa on tapahtunut, nähdään, että esimerkiksi ravintoloiden määrä on huomattavasti lisääntynyt ja niiden tarjonta monipuolistunut. Ravintoloiden osuus tilankäytössä on kasvanut ja kauppakeskukset myös investoivat ravintoloihin vahvasti. Muutos on ollut nopeaa ja trendi on vahva.  

Hantulan luotsaamassa Myllyssä halutaankin tavoitella jotain isompaa ja ihmeellisempää: olla enemmän kuin pelkkä kauppakeskus.

– Tulevaisuudessa Myllyn tavoite on olla arjen ihmeitä tarjoava vierailukohde, johon tullaan ympäri Suomen. Olemme uudistaneet brändimme vastaamaan näitä tavoitteita. Meillä on loistava myllyläisten yhteishenki, mikä näkyy erinomaisena palveluna ja innokkuutena kehittää ja kehittyä, hän sanoo.

Eniten kauppakeskuskonseptin muutoksessa Mari Hantulaa kiinnostaa asiakas – asiakaskokemus ja sen kehittäminen.

– Pitää olla tilanneherkkyyttä ja ymmärrystä siitä, miten rakennetaan tulevaisuuden kestävää kauppakeskusta. Meillä on Myllyssä 65 000 neliömetriä vuokrattavaa tilaa. Menestyksemme tulevaisuudessa ratkaisee muun muassa se, olemmeko tarpeeksi ketteriä ja joustavia. Sen eteen me teemme töitä.

newsletter background decoration
Kiinnostaisiko tarjoukset ja hyvin ihmeelliset uutiset?
Tietysti kiinnostaisi. Tilaa siis Myllyn uutiskirje, sinä ihmeellinen ihminen, niin saat kuulla kaiken tärkeän ensimmäisenä. Kokeile vaikka.