3.11.2022
Myllyn brändiuudistus valittiin Vuoden kauppakeskusteoksi
Kauppakeskus Myllyn brändiuudistus voitti Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun markkinointi ja viestintä -kategorian. Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän kilpailun tuomaristo vakuuttui Myllyn kattavasta strategiatyöstä, hienosta toteutuksesta ja konkreettisista tuloksista.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry järjestää vuosittain kilpailun, jossa valitaan Suomen merkittävin kauppakeskusteko. Kilpailussa on neljä kategoriaa, ja Kauppakeskus Mylly voitti markkinointi ja viestintä -kategorian.
Markkinointi ja viestintä -kategorian kriteereissä tuomaristo painotti ajankohtaisuutta, innovatiivisuutta, julkisuusarvoa, datan hyödyntämistä ja teon merkittävyyttä kauppakeskusliiketoiminnan kehittymiselle.
Tuomariston perusteluissa arvostettiin erityisesti sitä, että Kauppakeskus Mylly käynnisti muutoksen tilanteessa, jossa siihen ei olisi ollut pakottavaa tarvetta. Uudistus oli tuomariston mielestä erittäin kokonaisvaltainen, ja sen pohjana olivat kattava strategiatyö, tutkimukset ja datan hyödyntäminen. Uusi imago matkailukohteena on kunnianhimoinen, ja tavoitteen saavuttamiseksi luotiin viiden vuoden suunnitelma. Brändiuudistus oli mittava ja se toteutettiin vahvalla ammattitaidolla, ja tulokset näkyvät myös asiakasmäärissä ja myynnissä uusina ennätyksinä. Lisäksi tuomaristoa ilahdutti uuden sloganin varsinaissuomalainen itseironia.
– Olemme tyytyväisiä siitä, että brändiuudistuksemme on niittänyt menestystä kilpailuissa. Onnistuimme haastavassa markkinatilanteessa toteuttamaan laajan brändiuudistuksen ja lanseerauskampanjan. Korona rajoitti vielä viime vuoden lokakuussa fyysisiä tapahtumia, mutta päätimme juhlistaa kauppakeskuksen 20-vuotissyntymäpäivää kertomalla uudesta brändistämme ikimuistettavalla tavalla, kertoo Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.
Lanseerauskampanjaan kuului muun muassa kuluttajilta pyydettyjä #myllynoranssi kuvia sosiaalisessa mediassa, uuteen logoon liittyvä teaser-kampanja sekä Myllyn henkilökunnalle jaettu mysteeriboksi, jonka avulla kutsuttiin Myllyn henkilökuntaa osaksi uudistunutta brändiä.
Vuoden Kauppakeskusteko -kilpailun tuomaristossa olivat Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta, Ari Hokkanen Suomalaisesta kirjakaupasta, Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Jari Koistinen Mercadasta, Otto Oksanen NCC:ltä ja Kaisa Vuorio Propdeasta.
Mitattua tehoa
Erityisen positiivista on, että brändiuudistus ja siihen liittyvä markkinointikampanja ovat saavuttaneet myös asiakkaat todella tehokkaasti. Kampanjasta tehdyn mittauksen mukaan peräti 81 prosenttia vastaajista oli huomannut kampanjamainonnan. Yli puolet vastaajista koki uuden logon ja sloganin sopivan hyvin Myllylle.
– Halusimme syntymäpäiväkampanjan edustavan parasta mahdollista markkinointia, jotta Myllyn brändin arvostus säilyy ja nousee uudelle tasolle. Myllyn tavoite on olla tulevaisuudessa entistä isompi ja ihmeellisempi, arjen ihmeitä tarjoava matkailukohde ja elämyskeskus. Brändiuudistuksen avulla pystyimme merkittävästi edistämään tätä suunnitelmaa, kertoo konseptipäällikkö Meri Hakulinen Myllystä.
Myllyn onnistunut brändiuudistus on kerännyt kiitosta aiemminkin tänä vuonna. Syntymäpäiväkampanja voitti Pohjoismaiden kauppakeskusyhdistys NCSC:n Suomen paras markkinointikampanja -palkinnon maaliskuussa. Lisäksi Mylly syntymäpäiväkampanja oli lokakuussa finalistina Tukholmassa järjestetyssä NCSC Nordic Awards -tilaisuudessa, jossa kilpailtiin parhaasta mainoskampanjasta.
Lisätietoja:
Mari Hantula, toimitusjohtaja, Kauppakeskus Mylly, p. 050 441 9394, mari.hantula@kauppakeskusmylly.fi
Meri Hakulinen, konseptipäällikkö, Kauppakeskus Mylly Oy, puh. 0400 256 881, meri.hakulinen@kauppakeskusmylly.fi
Kauppakeskus Mylly on maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus. Varsinais-Suomen suurimpana se palvelee liki viittä miljoonaa kävijää vuosittain. 150 liikettä, 3 000 autopaikkaa ja 91 000 m2 takaavat alueen kattavimman liike- ja palveluvalikoiman.
www.kauppakeskusmylly.fi
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry järjestää Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun, jossa valitaan vuosittain Suomen merkittävin kauppakeskusteko. Kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran, ja siinä oli neljä kategoriaa: markkinointi ja viestintä, uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen, vastuullisuus sekä digitaalisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen. Kilpailun avulla halutaan nostaa esiin positiivisia kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja. Samalla halutaan jakaa hyviä käytäntöjä ja kehittää toimialaa ja sen palvelukykyä.