Finnish Design Dayn visuaalinen tunnelma opinnäytetyönä

Meidän Myllyn Finnish Design Day -korttelitapahtuma on yritysten ideoima tapahtuma, jossa katetaan suomalaisen suunnittelun lumoa Design-käytävälle ihasteltavaksi ja kotiin hankittavaksi. Visuaalisesta tunnelmasta vastasi tällä kertaa Iittala store Myllyn visualisti-myyjä Valentina Jäspi (25). Ensi keväänä markkinointiviestijän ammattitutkinto hyppysissään Jäspi voi valita moninaisista työurista. Tähän mennessä opiskelu- ja työkokemusta on kertynyt monella taholla. Ihastuimme pohjapiirroksen ammattimaiseen otteeseen ja huolella mietittyihin yksityiskohtiin.

Sinivalkoista markkinatunnelmaa

Iittala store Myllyn visualisti-myyjä Valentina Jäspi suunnitteli osana markkinointiviestinnän ammattitutkinnon opinnäytetyötään Kauppakeskus Myllyn Finnish Design Dayn markkina-alueen. Värimaailmaksi valikoitui sinivalkoinen Suomen juhlavuoden kunniaksi. Design-käytävä ei ollut muodoltaan maailman helpoin somistettava, lisäksi alueelle oli mahdutettava monta myyntipöytää. Oman sanansa sanoivat kiinteistö- ja turvallisuusvalvomon vastaavat.

−Projekti opetti tiimityötä. Tapahtumassa mukana olevat myymälät olivat myös ihanasti avuksi ja suhtautuivat erittäin positiivisesti pyyntöihini sekä ehdotuksiini. Lisäksi huomasin taustatietojen tärkeyden: pystyäkseni vaikuttamaan omalla työlläni haluttuun suuntaan minulla tulee olla kokonaiskäsitys koko kauppakeskuksen markkinoinnista ja sen tavoitteista, Jäspi kertoo.

−Opinnäytetyöni on monitahoinen ja tämä tapahtuma oli osa sitä. Ennen lopullista tutkintokansiota teen työni eri osa-alueista monet luonnos- ja mittakaavapiirrokset ja niitä tulevat arvioimaan Iittalan päävisualistit sekä muut alan asiantuntijat, Jäspi valottaa tutkintoaan.

Kokeilemalla oppii mikä on se oma juttu

Jäspillä on monenlaista opinto- ja työkokemusta. Niiden kautta hän tietää, mitä ei halua tulevaisuudessa valita. Valokuvauksen sekä graafisen puolen opintojen jälkeen uralistalta karsiutuvat pois ainakin yksityisyrittäjyys sekä mainostoimistotyöskentely. Yrittäjän leipä on epävarmaa, mainostoimistomaailma tarjoaa ultimaattisen stressin. Sisustussuunnittelijan sekä tekstiilipuolen artesaanikoulutus tukevat visualistin työtä, mutta eivät houkutelleet yrittäjyyteen myöskään. Tämänhetkinen oppisopimuskoulutus tuntuu erittäin oikealta, samoin työympäristö. Tutkinto valmistaa moneen mahdollisuuteen. Eniten niistä kiinnostaa tällä hetkellä päävisualistin toimenkuva, joka kattaa muun muassa kokonaisten myymäläkonseptien suunnittelua.

Jäspi ehtii inspiroitumaan lukemalla sisustuslehtiä, selailemalla Pinterestiä ja viihtymällä lempiblogiensa parissa kuten Pihkala ja Valkoinen harmaja.

HEIDI SAARI
Kauppakeskus Myllyn markkinointi